19 april 2009

Anno 1972

Min bror Lars och jag har haft en rik uppväxt. Rik på allehanda upplevelser - ofta är det vår bror Bruno som bidragit till rikedomen.
Till saken hör att vår bror är rejält mycket äldre än oss. Det innebär att han har stått för både ett rejält stort tekniskt-praktiskt kunnande, men också att han hade finansiella muskler att ge oss sådant som han kanske själv velat ha men inte kunnat få (det vi fick var heller inte uppfunnet när han var liten). Jag glömmer inte när jag fick en elektroniskt Mekano från Philips "Philips Electronic Engineer", detta skedde nån gång i slutet på 60-talet, vi var i Storlien på den då obligatoriska julvistelsen. Och jag fick detta i julklapp! Guitar Hero är inget jämfört med detta...
Jag har även minnen från vådliga utflykter med det som kallades "Långkälke", vi hade en sådan. (Undrar vad det vart av den?) Skalpelsen kan väl beskrivas som en kälke lik en hästsläde med en styrbar framdel och fast bakdel, man satt på ett flak av bräder och styrde väl med några tömmar antar jag. Nåväl bästa närmre backe hemikring var ner mot brandgropen dit tog Bruno mig och Långkälken. Vi måste ha dragit den efter PVen. Okej jag åkte ner - men det som har etsat sig fast är hur uppfärden skedde. Givetvis drog Bruno mig upp efter PVen. Har bestämt för mig att fartupplevelsen var större uppför än utför... Tror inte mor och far hade sanktionerat denna utflykt.

Idag fick jag ett mejl från Bruno med nedanstående bilder. Året är -72 vi är hos Bruno i Stavreviken och med enkla medel har han snott ihop en bil... Och vi låter oss roas.


Här kör undertecknad


Och här kör Lars skapelsen
Misstänker att det finns ett motsvarande kort där även Jan kör.

2 kommentarer:

  1. Föregångaren till Babaren! Den förtjänar nästan ett eget inlägg tycker jag.
    /Katti

    SvaraRadera
  2. Drive by wire.... långt före det var ett begrepp i bilvärlden!

    SvaraRadera