18 april 2009

Blåkupa

Fick en dag i Åre med i stort sett blåkupa hela dan. (Blåkupa är "pistvaktska" för klarblå himmel). Började dagen med att vakna tidigt som f-n. E hade varit på inflyttningsfest nepå byn och jag gick ner för att hämta bilen och honom, knallade iväg i 6-tiden.
Hade spanat in att det var rådjur rätt nära gårdarna så jag tog med D50n med 55-200an apterad. Såg rådjuren alldeles för sent där dom stog bakom kornladan i Sögårn.


Här har dom sett mig och tar till flykten



Men på andra sidan stannade dom upp och kollade in vad det var för krumelur som var ute i arla morgonstund.

Sen blev det lite skjutsande av cykel och vänner hit och dit. Sen hem för å göra frukost, hann även med att fixa en Harry boy på datorn, (blev 3 rätt :-(.

Kvart i tio åkte jag upp med VM8an, åkte Gästrappet - Lundsrappet några vändor. Problem i gondolen gjorde att den stog, men 11.15 öppnade dom och jag åkte upp på toppen. Ner i övre störtloppet. Helt kanon kallföre och lite nysnö (okej det fanns lite hårda partier).

Måste få påpeka att dom som pistar kunde göra ett bättre jobb, det är två saker som skidåkare inte vill ha:

  • Vallar
  • snö/is-klumpar

Pistning vid tö måste ske med stor noggrannhet, när det sen fryser till är vallar och knölar inte förlåtande för en skidåkare. En sak till: Absolut förbjudet att vända med pistmaskinen i pisten!

Nog med gnäll, åkte på så tills matklockan ringde.



Klicka på bilden och kolla in vilken fin fasadbelkädnad gårdagens väder fixat på kabinens toppstation.
150 g burgare intogs inne på Stormköket.


Så såg det ut mot väster.

Sen drog jag ner mot Tväråvalvet, provade på att åka ut till till höger och konstaterade än en gång att nån off-pist-åkare blir jag inte, raskt tillbaka till pisten.


Tväråvalvet sett från liften.
Sen åkte jag ner till Stendalen och där blev jag kvar så länge benen pallade.

Så här såg det ut från liften i Stendalen.

Provade på att filma ett åk, värsta dogman alltså...
Uppfyller väl inte riktigt alla tio villkor (budord) för dogmafilm men nästan.





Det var en lirare som höll på och flög lite skärm uppe vid Stendalens topp.


Pratde lite med dom, 6000 spänn och en veckas kursande så har man cert. Sen får man lägga 30 papp på en skärm...
Känns om jag kommer att somna ovaggad ikväll, fast jag tog en liten lur när jag kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar